۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

مافیا و حرکت اختاپوسی

پاسداران در عرصه‎ی قدرت و اقتصاد


در ایران به عنوان نمونه‎ی کشوری خودکامه، حضور و نقش سپاه پاسداران در عرصه‎ی سیاست و اقتصاد، منفورترین توتالیتاریسم معاصر را شکل داده است. سپاه پاسداران که از همان بدو تأسیس برای سرکوب مردم تشکیل گردید، نزدیک به دو دهه می‎باشد که در امور اقتصادی کشور نیز وارد شده و هم‎اکنون به همراه شرکت نفت و آستان قدس رضوی، بیشترین ثروت کشور و وسیعترین قلمرو فعالیتهای اقتصادی را تحت سیطره‎ی خویش دارد. بنابر اطلاعات موثق و موجود سپاه بیش از 500 شرکت را راه‎اندازی نموده است که شعبه‎هایی از آن در خاورمیانه، اروپا، آسیای شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین مشغول فعالیت هستند. این مسئله حاکی از واقعیتی است که سپاه پاسداران همزمان که موفق شده است در داخل ایران با به انحصار درآوردن و به خدمت گرفتن سرمایه‎های طبیعی و انسانی کشور، همچنین تسلط بر قوای اجرایی، قانونگذاری، قضائیه و حمایت بی‎دریغ رهبری رژیم و تشکیل حکومت در سایه، اطلاعات موازی و نمود یافتن شمایلی از این حکومت نهانی و حزب پادگانی در قالب دولت نهم و دهم رژیم و تور تروریستی سپاه قدس در سطح منطقه‎ای و جهانی، همزمان نیز توانسته است از طریق شبکه‎ی گسترده‎ی اقتصادی شاهرگهای اقتصاد کشور و روابط و مبادلات بازرگانی را در سطحی وسیع مونوپول و کنترل نماید. بدین علت می‎بینیم، "هنری پالسون"، دبیر خزانه‎داری آمریکا در حالی که تحریم‎های اقتصادی علیه سپاه را اعلام کرد گفت: "اگر در کار تجارت با ایران هستید، حتماً به نوعی با سپاه نیز مبادله دارید".
حقیقتی که نمایانگر نهایت فاجعه، بحران و جنایت در یک کشور است، کشوری که یک قدرت نظامی با پنهان کردن چهره خویش در پشت به اصطلاح حکومت و مؤسسات قانونی، سیاست، فرهنگ و اقتصاد کشور را در کلیت خویش نظارت، مصادره و مدیریت می‎نماید. روندی که امکان شکل‎گیری طبقه متوسط واقعی، حوزه عمومی قوی و زنده، بسترسازی بنیان‎های جامعه مدنی و نقش و میدان مانور بخش خصوصی را به طور کامل منزوی و عقیم می‎کند. بدین دلیل شاهدیم که رژیم با استناد به اصل 44 قانون اساسی و تحت عنوان سپردن امورات اقتصادی و صنعتی و زیربنایی به بخش خصوصی، سرمایه‎های کشور را در اختیار سپاه پاسداران قرار داده است.
این امپراطوری بازرگانی که سپاه پاسداران آن را تشکیل داده است، بنا به گفته‎ی مهدوی کروبی، 60 اسکله‎ی غیرقانونی را در جنوب ایران احداث کرده که معروفترین آن اسکله رجایی در هرمزگان است. همچنین به غیر از سلطه بر صادرات نفت و گاز ایران و قراردادهای توسعه میدانهای نفتی جنوب ایران، پروژه‎ی فازهای 15 و 16 میادین گاز پارس جنوبی، احداث خط لوله عسلویه ـ ایرانشهر، توسعه بندر بهشتی چابهار، خط لوله‎ی انتقال گاز میان ایران، پاکستان و هندوستان، 31% صادرات غیرنفتی ایران و 68% کل صادرات ایران و 60% واردات ایران از سوی سپاه پاسداران صورت می‎گیرد. دو فرودگاه خمینی در تهران و پیام در حوالی کرج برای حمل و نقل و قاچاق کالا و بخشی از فرودگاه مهرآباد نیز در کنترل سپاه قرار دارد، به طوری که بنابر اظهارات محسن آرمین: "قاچاق سپاه پاسداران سالانه سر به 12 میلیارد دلار می‎زند". همچنین سپاه در موازات فعالیت‎های راه و ساختمان، داروسازی، ارتباطات، سدسازی، مؤسسات مالی و اعتباری مهر و انصار، بنیاد مستضعفان، حوزه‎های صنعتی، معادن و کشاورزی، طی این سالها نیز شرکت اورینتال کیش اویل، کشت و صنعت شاداب خراسان، خدمات هوایی پارس، صنایع غذایی مائده، تایدواتر، خودروسازی بهمن، آذراب، توسعه معادن روی، تراکتور سازی تبریز، لوله‎سازی اهواز، شرکت نفتی صدرا، بخشی از سهام گروه سایپا و پتروشیمی کرمانشاه و ...را با قیمتی نازل از دولت خریداری کرده است.
دخالت سپاه به اندازه‎ای حاد گشت که روزنامه "اعتماد ملی"، شماره 12 مردادماه 87، نوشته بود: "حضور سپاه در فعالیت‎های اقتصادی در ماههای اخیر به نقطه عطف کم سابقه‎ای رسیده است". همچنین روزنامه "اکونومیست"، در روزهای اخیر با استناد به اطلاعات یکی از نمایندگان مجلس رژیم و نقل از وی نوشته است: "سپاه از طریق قاچاق مشروبات الکلی، سیگار و بشقابهای ماهواره‎ای سالانه 12 میلیارد دلار درآمد به دست می‎آورد".
از سوی دیگر در اوایل این ماه (شهریور)، روزنامه "تهران امروز"، در شماره روز چهارشنبه، 4 شهریورماه خبر داد که احتمال خرید سهام شرکت مخابرات از سوی "بنیاد تعاون سپاه" جدی شده است. در صورت انجام این معامله، تمامی بخشهای زیر پوشش شرکت از جمله: تلفن ثابت، تلفن همراه، ارتباطات دیتا و زیرساخت‎های آن، همچنین اختیارات تام 32 شرکت زیرمجموعه و 47 هزار نفر شاغل در آن در دست سپاه پاسداران قرار می‎گیرد. معامله‎ای که به عنوان بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران از آن نام برده می‎شود. اقدامی که به شیوه‎ای آشکار و بیش از پیش اهداف امنیتی سپاه را در عرصه‎ی فعالیتهای اقتصادی برجسته و نمایان می‎سازد. همچنین با مدنظر قرار دادن وضعیت موجود در صورت تشدید و سخت‎تر شدن تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد، بازهم سپاه سودهای هنگفتی را کسب خواهد کرد. زیرا در آنصورت نیز می‎باید تمام وسایل مورد نیاز و حیاتی کشور از طریق قاچاق تأمین گردد که سپاه بازیگر اصلی و میداندار بدون حریف این میدان می‎باشد و این مسئله در کوتاه مدت سودهای سرشاری را نصیب سپاه پاسداران خواهد ساخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر